De jonge ambitieuze professionals in de leeftijd tot 40 jaar hebben nieuw toezicht veel te bieden. Andersom geldt hetzelfde: een bijdrage leveren aan nieuw toezicht komt tegemoet aan de behoefte van millennials om echt van betekenis te zijn. We schreven al eerder over deze mooie match en over mogelijke hindernissen op de weg naar een toezichthouderschap. In het artikel van deze week zoomen we in op de ervaringen van een van deze jonge ambitieuze professionals. Peter Rijpma*, teammanager Klant Contact Centrum bij de gemeente De Fryske Marren, vertelt over zijn pad naar een commissariaat.
Enthousiast
Peter Rijpma staat te trappelen, dat is duidelijk. Hij heeft zich dan ook terdege voorbereid. Peter weet wat hij nieuw toezicht te bieden heeft en bij wat voor organisatie hij graag lid van het RvT-team zou willen zijn. De opleiding die hij volgde (basismodule en toeleidingsmodule) was de tweede stap op zijn weg naar het toezichthouderschap.
De eerste, de beslissing om toezichthouder te worden, had hij al veel eerder gezet. Toch komen er, nu hij zijn voornemen aan het uitvoeren is, allerlei vragen op hem af. Niet van hem zelf, maar van de mensen om hem heen.
‘Verdient dat wat?’
De reacties op de plannen van Peter zijn verschillend van aard. Peter: “Sommige mensen reageren heel positief, die vinden het echt fantastisch. Maar van anderen hoor ik wel dingen als: hoe kom je daarbij, ben je daar niet te jong voor, wil je dan de baas spelen, verdient het wat en wat is nieuw toezicht eigenlijk? Als ik dat dan allemaal uitgelegd heb, snappen ze het wel en vinden ze ook dat het bij me past.
Ze zien mijn intrinsieke motivatie terug in mijn gedrag. Ik ben een frisse denker, een verbinder, iemand die het gesprek aangaat, goede vragen stelt en het nieuwe leiderschap in praktijk brengt. Ik ben erg geïnteresseerd in het belangen- en krachtenveld in organisaties, en hoe je daarbinnen je korte- en lange termijn doelen kunt bereiken.
Ook wil ik heel graag blijven leren, dingen vanuit verschillende invalshoeken bekijken en vind ik het interessant om bezig te zijn met verander- en verbeterprocessen.”
Beperkende gedachte
De leeftijdsvraag neemt een bijzondere plek in. Peter: “Eerlijk gezegd vroeg ik me eerst zelf ook af of ik niet te jong was. En of ik niet eerst vijftien jaar ervaring in een zware leidinggevende functie moest hebben om toezichthouder te worden. Maar daar hebben de basis- en de toeleidingsmodule me al snel helemaal van afgeholpen. Mensen van mijn leeftijd nemen hun individuele kwaliteiten en competenties mee naar een RvT. Dat is echt anders dan in het klassieke toezicht.
Nog niet iedereen is overtuigd van de waarde daarvan, en daarom moet jij er zelf voor zorgen dat je een volwaardige gesprekspartner bent. Zodat een sollicitatiegesprek niet een vraag-antwoordsessie wordt, maar een serieus gesprek waarin jij niet alleen laat zien wat je te bieden hebt, maar waarin je ook zelf toetst of er wat jóu betreft een goede match is.
Dat is iets wat ik echt meegenomen heb uit de toeleidingsmodule: weet waar je voor staat in het toezicht, draag dat uit en toets zelf of het past. Zo’n soort gesprek moet het zijn, en dan is leeftijd totaal niet relevant.” Voor zittende toezichthouders kan het inderdaad echt een eye-opener zijn dat deze leeftijdsgroep al veel meer organisatieveranderingen heeft doorgemaakt dan zij op die leeftijd.
Geuzennaam of diskwalificatie
Toch is de leeftijdsdiscussie iets waar aankomende toezichthouders tot veertig jaar mee te maken hebben. De beperkende gedachte die Peter ooit had, hebben meer mensen in relatie tot millennials in een toezichthoudende functie. En niet alleen daar. Misschien heb jij er in je werk ook mee te maken (gehad) en heb je er al een antwoord op. Jezelf bewijzen in je functie is uiteraard een van die antwoorden. Zelf de regie pakken en uitgaan van je sterke punten is een ander.
Ervaringen uitwisselen
Peter heeft veel gehad aan de toeleidingsmodule en ziet zijn toekomst in het toezichthoudersvak dan ook met vertrouwen tegemoet. Graag wil hij zijn kennis nog verder uitbreiden. Peter: “Wat ik ook interessant zou vinden is een gesprek met een RvT die bewust in zee is gegaan met een millennial en met die millennial zelf. Ik ben benieuwd welke punten er in het sollicitatiegesprek voor zorgden dat het een match werd, of dat is uitgekomen en wat de eventuele aandachtspunten zijn.”
Wil jij je ook voorbereiden op een (nieuw) commissariaat? De toeleidingsmodule ‘Met gemak het juiste commissariaat krijgen’ begeleidt je tot ín het commissariaat. Je kunt de module zowel op locatie volgen als online. Je kunt je ook meteen inschrijven.
Heb je vragen? Stel ze aan Caroline Wijntjes.
*Peter Rijpma, zie zijn LinkedInprofiel, is aankomend toezichthouder en teammanager Klant Contact Centrum bij de gemeente De Fryske Marren