Maak kennis met jong aanstormend talent onder de 40 jaar
Wanneer is het beste moment om de jongere generatie aan te haken in je RvT? Hoe kun je een brug slaan tussen de jongere en oudere generatie toezichthouders? Onlangs is onze nieuwste opleiding Superbvisors van start gegaan voor talentvolle professionals tot 40 jaar, die de rol van toezichthouder ambiëren. Inmiddels zijn we een hoop nieuwe inzichten rijker die we graag met je delen!
Een mix van generaties
Tijdens deze opleiding laten we jongere aankomende toezichthouders kennismaken met de wereld van de zittende generatie toezichthouders. Welke ervaringen hebben zij opgedaan in hun jarenlange rol als toezichthouder, en wat willen zij aanstormend talent meegeven? Jongere toezichthouders gaan tijdens de opleiding met jonge talenten in gesprek. Want als het daadwerkelijk zo moeilijk is om binnen te komen bij een RvT, waarom is het sommige jongere toezichthouders dan wel gelukt? Wat zijn hun succesverhalen? Hoe ervaren zij het om lid te zijn van een RvT? En hoe gaan zij om met de mix van generaties in een RvT? Als je een team wil vormen, is het belangrijk dat je weet hoe je naar elkaar kijkt en van de ander verwacht.
Toegevoegde waarde
Daarnaast nodigen we tijdens de opleiding oudere toezichthouders uit om het gesprek aan te gaan met de jongere generatie. Wij geven jongere toezichthouders de kans om ideeën op te doen en te achterhalen hoe de oudere generatie hun blik laat schijnen op toezicht houden. Ook vertellen jonge professionals hoe zij van toegevoegde waarde kunnen zijn. We zijn er namelijk van overtuigd dat als we in een vroeg stadium een brug slaan tussen de jongere en oudere generatie, ze makkelijker kunnen instromen in een RvT. Tijdens de opleiding richten we ons op de persoonlijke ontwikkeling van de professionals. Wij zorgen ervoor dat ze stevig in hun schoenen staan en zich goed leren presenteren als toezichthouder in een RvT.
Op welk moment haak je jong aanstormend talent aan?
Ik merk uit onze praktijk dat toezichthouders serieus overwegen om jongere professionals aan te haken in de RvT. Bijvoorbeeld via een traineeship of leer-werkplek. Dit kan zijn omdat een RvT na jarenlang zitting te hebben en er dus weinig doorstroom is, na verloop van tijd gewoontes erin slijpen waardoor het ontbreekt aan een verfrissende blik. Dat voelt vaak tegenstrijdig, want je weet vaak wel waar je met je collega’s aan toe bent.
Dan is dit het moment om een trainee voor een jaar aan te haken in de RvT om juist wel die verfrissende blik te brengen. Zo worden vragen gesteld die je blik verruimen, maar ook kennis meegebracht over onderwerpen als duurzaamheid, digitalisering óf impact, die erg waardevol is. Maar de voornaamste reden om trainees de kans te geven in jouw RvT? Omdat ze zijn wie ze zijn.
Maak kennis met ons aanstormend talent: Linda en Marloes
Aangenaam, ik ben Linda Kamp (37)
“Sinds een aantal jaren werk ik als senior-adviseur Strategie en Innovatie bij ZGR, een organisatie voor ouderenzorg. Naast deze functie wil ik me graag verbinden aan een andere organisatie. Om mijn eigen horizon te verbreiden en om mijn kennis en ervaring te kunnen benutten ten gunste van (maatschappelijke) uitdagingen en veranderopgaven in een andere sector. De functie van toezichthouder past daar goed bij.
De opleiding Superbvisor brengt verdieping in theorie en inzicht in de praktijk. Specifiek wil ik mijn eigen visie op de rol van toezichthouder, en hoe ik deze als professional én als persoon in zal vullen, vormgeven. Het is fijn dat de opleiding zich richt op de jongere generatie. Er is extra aandacht voor waar je als ‘beginner’ tegenaan loopt en het stimuleert dat de nodige vernieuwing ook op het niveau van RvC’s en RvT’s plaatsvindt. Daarnaast is het leuk om met gelijkgestemden samen te werken, te leren en ervaringen uit te wisselen.“
Aangenaam, ik ben Marloes Steenhuisen (29)
“Ik ben deze opleiding gestart omdat ik graag meer wil leren over toezichthouden. In mijn rol als lid van het dagelijks bestuur van de ondernemingsraad van het UMC Utrecht, kwam ik in aanraking met de rol van de RvT binnen onze organisatie. Naarmate ik meer over dit vak te weten kwam, raakte ik steeds meer geïnteresseerd. Ik realiseerde mij dat er voor dit vak kwaliteiten worden gevraagd die ik heel leuk vind om in te zetten en die ik deels al bezit, met name goed kunnen luisteren, sensitief zijn en kritisch kunnen doorvragen in gesprekken. Dat wil ik heel graag verder ontwikkelen om een goede toezichthouder te worden.
Ik verwacht in de opleiding naast het opdoen van nieuwe kennis, ook te leren hoe je je als jonge toezichthouder kunt profileren tussen de zittende leden van een RvT. Ook hoop ik veel te kunnen sparren met de anderen in de groep over praktijkcasussen en de dilemma’s die bij het toezichthouderschap komen kijken.“
Kunnen we jouw RvT ondersteunen met een toezichtplan?
Zowel Marloes als Linda zijn op zoek naar een RvT die hun Toezichtplan inhoud willen gaan geven of herijken. Wij kunnen jouw RvT daarbij ondersteunen als opdracht vanuit onze opleiding. Is jouw RvT eraan toe om de toezichtvisie en/of -kader (opnieuw) inhoud te geven? Neem dan vrijblijvend contact op met Caroline Wijntjes. Het team van De Erkende Toezichthouder is trots op dit aanstormend talent, en zijn blij hen hierbij te kunnen helpen. Ben je nieuwsgierig naar meer informatie over onze nieuwe opleiding Superbvisors? Kijk hier voor meer achtergrondinformatie.