Hoe je als toezichthouder wendbaar wordt in je communicatie

corrieAls toezichthouder is effectieve communicatie essentieel. Het vermogen om de juiste vragen te stellen, de juiste toon te zetten en de juiste balans te vinden tussen controlerend en waarderend, zijn vaardigheden die het verschil kunnen maken in het functioneren van een Raad van Toezicht. Corrie van Noort, een doorgewinterde toezichthouder met ruim 15 jaar ervaring, deelt haar inspirerende reis naar effectieve communicatie na het volgen van de verdiepingsmodule ‘De juiste vragen stellen; het lijkt zo simpel!’.

De drijfveer achter de training

Corrie’s reis begint met een erkenning van de behoefte aan verandering binnen haar Raad van Toezicht. “In een nieuwe samenstelling van onze RvT hebben we twee nieuwe leden aangetrokken en dat gaf een andere groepsdynamiek. Als RvT hadden we al langere tijd te maken met verschillende visies op toezicht. Er waren toezichthouders die meer noodzaak zagen in de controlerende rol en anderen werkten meer vanuit waardering. Met de komst van nieuwe leden merk je dat er gesprekken ontstaan over wat er anders kan. Op dat moment ben ik vooral nieuwsgierig: hoe kunnen we elkaar als team beter leren kennen? En meer op elkaar ingespeeld raken? We starten met het schrijven van een toezichtvisie om vervolgens de diversiteit aan  communicatiestijlen in de RvT te herkennen. Ik ontdek al snel dat ik mezelf wil verdiepen in het stellen van waarderende vragen.” 

Wendbaarheid in communicatie

Het leerproces tijdens de verdiepingsmodule begint met het herkennen van de vier primaire communicatiestijlen van Merill & Reid en het belang van het focussen op de relatie tussen gesprekspartners. “Door meer nadruk te leggen op waarderende vragen kun je een sfeer van openheid en samenwerking creëren, in plaats van defensieve reacties uit te lokken door vragen te stellen met een controlerende ondertoon. Dit inzicht maakte mijn communicatie gelijk al wendbaarder en effectiever.”

Het effect van bewuste communicatie

Door bewust een andere communicatiestijl toe te passen, merkt Corrie een duidelijk verschil in de reacties van haar gesprekspartners. “Waar een controlerende benadering defensieve reacties oproept, leidt een meer waarderende aanpak tot een dialoog gericht op gemeenschappelijke doelen.” Deze verschuiving verrijkt niet alleen de interactie, maar verandert ook de dynamiek binnen het team. Corrie legt uit: “Stel je meer vragen aan de waarderende kant, bijvoorbeeld: ‘Wat zie jij als het belangrijkste leerpunt?’ Dan zit je meer in een sparring rol en is er meer openheid om naar het gemeenschappelijk doel te kijken.”

Tips voor effectieve communicatie

Corrie deelt enkele waardevolle inzichten die ze tijdens de verdiepingsmodule heeft opgedaan, en die haar helpen wendbaarder te worden in haar communicatie. “Een goede voorbereiding op een gesprek, het stellen van concrete vragen en het vermijden van een te hoge of lage status (= hoe je je verhoudt ten opzichte van je gesprekspartner) in gesprekken, helpt mij enorm.” Door zich bewust te worden van haar natuurlijke neigingen en deze te combineren met doelgerichte communicatie, kan ze haar effectiviteit als toezichthouder vergroten. “Ik merkte bij mezelf dat ik bij het herkennen van signalen heel erg op die hoge status zit. Bij het spreken daarentegen zit ik heel erg op de lage status. In dit gesprek merk ik ook: ik zeg veel ‘uhh’ een kenmerk van een lage status, ik ben dan niet altijd even duidelijk, denk hardop en gebruik veel woorden waardoor er een brei kan ontstaan en mijn gesprekspartner kan afhaken. Dat is niet altijd even effectief in je communicatie.”

Een blijvende reis

Corrie’s verhaal illustreert de voortdurende reis van groei en ontwikkeling die toezichthouders doormaken in hun streven naar effectiviteit. Door te blijven leren en je aan te passen aan veranderende omstandigheden, kun je als toezichthouder een positieve impact hebben op organisaties waar je bij betrokken bent.

Voor wie positieve impact wil maken met je communicatie en vanuit verschillende rollen de juiste vragen wil leren stellen, is de verdiepingsmodule: De juiste vragen stellen; het lijkt zo simpel een aanrader. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *