Deze vragen stelt Marino om de onderstroom in zijn RvT te benoemen

Foto: Marino Blommers

Foto: Marino Blommers

Op basis van rake vragen niet uitgesproken gevoelens boven water krijgen: voor Marino Blommers (56) is dat de grootste motivatie om de verdiepingsmodule ‘De juiste vragen stellen; het lijkt zo simpel’ in de academie van De Erkende Toezichthouder te volgen. Wat heeft het hem gebracht? Hoe past hij dit toe binnen de RvT? En misschien nog wel het allerbelangrijkste: welke vragen stelt hij om de onderstroom te benoemen? Marino deelt waardevolle praktijkvoorbeelden. 


“Laten we het gewoon proberen om vragen in de onderstroom te stellen en kijken wat er gebeurt… soms ontstaat er dan ongemak, maar juist dát zijn de momenten waar ik veel van leer”, blikt Marino terug op de verdiepingsmodule. Het oefenen in de praktijk is wat hem zo aanspreekt. “In een rollenspel gevoelens boven water krijgen waarvan je van tevoren niet wist dat ze er zijn. Deze oefening pas ik nu ook toe binnen de RvT en dat werpt zijn vruchten af. Er stroomt een nieuwe energie en dat zorgt voor positieve veranderingen.” 

In de verdiepingsmodule: De juiste vragen stellen; het lijkt zo simpel leer je hoe je als toezichthouder nieuwe stijl de informatie die je nodig hebt kunt krijgen door de juiste vragen te stellen. Je leert communicatiestijlen herkennen en te luisteren op verschillende communicatieniveaus. Je oefent dat en weet hoe je gelijkwaardig in contact treedt. De verdiepingsmodule bestaat uit één dag. Je kunt kiezen uit verschillende data en locaties door heel Nederland.

Vragen stellen in de onderstroom

Het valt Marino tijdens vergaderingen in de RvT op dat vrijwel altijd twee á drie mensen het woord nemen. Vaak dezelfde mensen en de rest… die zit erbij en kijkt ernaar. Marino legt uit: “Het is mijn taak als voorzitter om mensen soms heel expliciet naar hun mening te vragen. Zeker als je een vraag in de onderstroom stelt, krijg je daar in het algemeen een volledig antwoord op.” Marino deelt een aantal voorbeeldvragen:

  • Waar word jij blij van? 
  • Zie jij nog dingen die wij niet zien? 

“Je geeft mensen een comfortabel gevoel dat hun mening er toe doet. En ik merk de laatste tijd dat mensen pro-actiever deelnemen aan vergaderingen en dat vind ik echt een meerwaarde. De dynamiek binnen de RvT is veranderd. Door het creëren van comfort en wederzijds respect, wordt het voor mensen makkelijker om zelf met onderwerpen te komen.”

In de praktijk leert Marino om een eigen twist te geven aan hetgeen dat hij leert tijdens de verdiepingsmodule: “Zeker als mensen heel enthousiast zijn over een onderwerp, loop ik toch nog even het rondje na om wat vragen te stellen.” 

  • Waar zouden nu nog mogelijke twijfels kunnen zitten? 
  • Hebben we dingen nog niet benoemd?
  • Of: hebben we het gevoel dat we dingen nog niet gezien hebben? 

“Door er dieper op in te gaan en raken vragen te stellen, kunnen risico’s voorkomen worden en is de kans groter om weloverwogen besluiten te nemen.”

Rake vragen stellen

bibliotheekVanuit zijn rol als RvT voorzitter van Bibliotheek aan den IJssel haalt hij een waardevol praktijkvoorbeeld aan. “Wij hebben binnen onze RvT gesprekken gevoerd over welke verantwoordelijkheid de bibliotheek neemt voor het aanbieden van bepaalde diensten. Eén van de vraagstukken was bijvoorbeeld: is het aan ons als bibliotheek om vluchtelingen uit bijvoorbeeld Oekraïne taalcursussen aan te bieden? Of past dit beter bij andere instanties? Als een onderwerp als deze ter tafel komt, worden er stevige discussies gevoerd en rake vragen gesteld. Vaak start het met een fundamentele vraag als: Hoort dit nu bij onze missie als organisatie? Vervolgens kun je aan elk persoon op zich een algemene, haast politieke vraag stellen namelijk: Wat is jouw visie op de manier waarop wij in Nederland vluchtelingen ondersteunen om onderdeel van onze maatschappij te zijn? Dit kan heel bepalend zijn voor hoe iemand naar zo’n kwestie kijkt. Vervolgens is er ruimte om vragen in de onderstroom te stellen waarbij je kunt denken aan”:  

  • Wat baart je zorgen? 
  • Wat stemt je optimistisch? 
  • Wat zie jij wat anderen niet zien? 
  • Waar zit je twijfel? 
  • Wat zien we niet en hebben we qua gevoel nog niet benoemd? 

Boost voor je netwerk

De verdiepingsmodule ‘De juiste vragen stellen’ brengt Marino duidelijk meer dan hij van tevoren verwacht. “Je raakt geïnspireerd, doet nieuwe inzichten op, en een belangrijke meerwaarde is dat je je netwerk verder uitbreidt. Dat begint al voordat de module überhaupt is gestart door met elkaar te linken via sociale netwerken. Ik zie het volgen van een module bijna als een netwerkbijeenkomst. Als je dit op de juiste manier inzet haal je daar blijvende effecten uit op. En als je dit contact nog eens benadert als je tegen een vraagstuk aanloopt, is het helemaal win-win. Het gemak wat ik dan ervaar om een vraag te spiegelen bij mijn mede deelnemers! Op die manier kun je elkaar verder helpen!”

Wil jij je vaardigheden op het gebied van vragen stellen verbeteren? Bekijk de verdiepingsmodule ‘De juiste vragen stellen; het lijkt zo simpel’. Meteen inschrijven doe je hierHeb je vragen, stel ze gerust en neem contact op met Caroline Wijntjes.

Profielschets

Foto: Marino Blommers

Foto: Marino Blommers

Marino Blommers (56) is ruim 15 jaar in dienst bij een van de top tien woningcorporaties van Nederland. Hij start zijn carrière als concern controller om vervolgens door te groeien naar een strategische rol gericht op de organisatieontwikkeling. Vandaag de dag vervult hij de rol van programmamanager. Als hij in zijn loopbaan twee jaar in de rol van bestuurssecretaris bij een andere woningcorporatie komt te werken, is er een zaadje gepland. In zijn zoektocht naar meer verdieping komt hij uit bij de academie van De Erkende Toezichthouder. Hij volgt de basismodule Op weg naar toezicht op locatie en breidt zijn kennis verder uit in de verdiepingsmodule De juiste vragen stellen; het lijkt zo simpel. De kennis en ervaring die hij heeft opgedaan past hij toe in zijn functie als RvT voorzitter van Bibliotheek aan den IJssel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *