Daphne: ‘Kennis helpt om je eigen speelveld als toezichthouder te definiëren’

Daphne Evers is gastblogger van De Erkende Toezichthouder en vertelt in deze reeks verhalen over haar weg naar het juiste commissariaat. Zij is momenteel trainee in de RvT van SMO Helmond.

“Zodra mijn bedenkingen over het worden van toezichthouder als sneeuw voor de zon verdwijnen, voel ik hoe graag ik dit wil. De intrinsieke drive om op een andere manier van maatschappelijke waarde te zijn voor organisaties, spoort me nu aan om mijn zoektocht naar kennis te concretiseren. Maar ik weet ook dat ik kritisch ben op welk “speelveld” ik mijn bijdrage wil leveren. De vraag is; hoe kom ik daarachter?

Googelen op gevoel

Mijn zoektocht begint zoals de meeste andere zoektochten: op Google. Daar kom ik allerlei soorten opleidingen tegen, van korte trainingen tot een complete universitaire opleiding, van online tot aan Nyenrode. En toch voel ik al snel dat dit toch niet helemaal is waar ik naar zoek. Via via kom ik terecht op de website van De Erkende Toezichthouder. Dat voelt meteen een stuk beter. 

Ik lees en klik door op de site, verdiep me in het verschil tussen de nieuwe en klassieke stijl van toezicht houden, en de volgende stap is een gesprek met Caroline. Zij heeft me op een fijne manier begeleid om duidelijker te krijgen waar ik precies naar zocht. Voor iemand zoals ik, zonder een standaard toezichthoudersprofiel met bijvoorbeeld financiële, HR- of bestuurderservaring, vind ik het belangrijk toch de kennis en ervaring te vergaren om de context van mijn speelveld te creëren. Samen maken we een plan welke modules ik ga volgen: de basismodule ‘Op weg naar nieuw toezicht’, de toeleidingsmodule ‘Met gemak het juiste commissariaat krijgen’ en de verdiepingsmodule ‘De juiste vragen stellen; het lijkt zo gemakkelijk’. 

Een speelveld creëren

Aan de hand van de modules leer je het speelveld creëren: wat wil ik? Wat voor rol wil ik aannemen? Wat zijn je verantwoordelijkheden en bevoegdheden? Waar wil je je binnen de structuur mee bezig houden? Waar ligt mijn toegevoegde waarde binnen een RvT? Daarnaast ben je veel bezig met zelfreflectie. Mijn ervaring heeft me altijd geleerd proactief te handelen. Nu kan ik die skills gebruiken in een Raad van Toezicht, maar dan als sparringspartner die de juiste vragen stelt. Aangezien ik visueel ben ingesteld heb ik een mindmap voor mezelf gemaakt om uit te denken welke bouwstenen ik mee wil nemen naar een Raad van Toezicht. Ik ben net dat ‘andere profiel’ dat buiten de box kijkt en de bestuurder uitdaagt om nieuwe dingen te doen. Maar ook het zoeken naar vacatures en het schrijven van sollicitaties helpen me mijn rol als toezichthouder te definiëren. 

Meters maken

Om mijn kennis uit te breiden heb ik gesolliciteerd voor een traineeship binnen de Raad van Toezicht van SMO Helmond.. Hier krijg ik de unieke kans om ervaring op te doen in een RvT met ervaren toezichthouders. Door een collega toezichthouder word ik kritisch gecoached. Voorafgaand bespreken we wat mij triggert in de stukken, welke vragen ik ga stellen, waarom ik die ga stellen en ook vooral hoe ik ze ga stellen. Na afloop evalueren we: wat was mijn rol? Hoe heb ik die ingevuld? Een heel leerzaam proces en een waardevolle investering in mijn groei als toezichthouder.

Dankzij de toegankelijkheid van de modules heb ik precies kunnen kiezen wat ik denk nodig te hebben. In combinatie met het traineeship is het dé perfecte voorbereiding voor iemand zoals ik: nieuwsgierig, ondernemend en met net dat “andere profiel”.

Ben jij net als Daphne een jonge toezichthouder (in spé)? Volg dan onze opleiding . Meer inspiratie? Word dan lid van onze groep Superbvisors op LinkedIn, waarin we tips en tricks delen voor jonge toezichthouders en je met anderen in gesprek kan gaan. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *