Er is goed nieuws en slecht nieuws.
Slecht nieuws: veel natuurijs is nu te dun om op te schaatsen door de invallende dooi. Toen ik zondagmorgen vlakbij huis voorzichtig op de bevroren vaart stampte, zakte ik er direct doorheen. Prachtig zwart ijs, maar onbetrouwbaar en levensgevaarlijk!
Jammer, niets aan te doen…
Goed nieuws: je Raad van Toezicht komt misschien ook onbetrouwbaar over, maar daar kun je wél meteen iets aan doen.
Een ijsvloer en een RvT hebben namelijk een opvallende overeenkomst. Dat bedacht ik me terwijl ik teleurgesteld afdroop na mijn ijstest.
Je RvT kan er even aantrekkelijk uitzien als zwart ijs, maar als je als bestuurder er geen vertrouwen in hebt, houd je ze steeds op afstand. Resultaat: de relatie komt op spanning, je omgeving voelt dit en de resultaten zullen navenant een dalende tendens vertonen.
Waardoor krijgen klanten vertrouwen in een organisatie of onderneming? Laat me de vraag eerst omdraaien: waardoor krijg jij vertrouwen in een toezichthouder of commissaris?
Je vertrouwt een toezichthouder door dingen als, zijn of haar:
- enthousiasme: de ogen van je toezichthouder gaan glimmen als ze over je product of dienst praten
- houding: je merkt dat je toezichthouder het leuk vindt om je kundig advies te geven en met je te sparren
- deskundigheid: je merkt dat de ervaringen van je toezichthouder en de wijze van bevragen aansluit op jouw behoeften
- reputatie: je hebt enthousiaste verhalen over je toezichthouder gehoord
- persoonlijkheid: heb je een klik met hem of haar?
Lees bijvoorbeeld wat Jan Sijtsema, College van Bestuur PCBO Tytsjerksteradiel schreef over het programma Haal meer uit uw toezichthouder!
“Voor het basisonderwijs is dit een heel nieuw terrein, waar tot voor kort nog maar weinig over gesproken werd.
Het programma zelf zei me echter niet zo veel, dus was ik afwachtend.
Ik heb het als zeer informatief ervaren, dat me beslist aanzet tot nadenken. Bijvoorbeeld aandacht aan bepaalde deelaspecten, zoals co-creatie en harmonie e.d.
Dat de deelnemers uit verschillende sectoren komen is een groot pluspunt”.
Zwart ijs is als een gesloten commissariaat, ze laten buiten de vergadering niets van zich horen of zien. Toezichthouders vinden dat misschien alleen de taak van de bestuurder. Aantrekkelijk voor jou misschien, maar klanten hebben vooral vertrouwen nodig in de hele organisatie. Als ze denken dat het ijs ergens te dun is, doen ze geen zaken met je (organisatie).
Hoe vergroot je de betrouwbaarheid van je toezichthouders?
Nou, laat ze (online) werken aan dezelfde factoren als in het lijstje hierboven:
1. Hun enthousiasme: laat je toezichthouders merken dat ze liefde hebben voor hun vak. Laat ze geestdriftig schrijven en optreden over hun favoriete rol. Niet formeel, want dat schept afstand, maar laat ze spreken tegen hun favoriete klant.
2. Hun houding: zorg ervoor dat ze open en transparant zijn. Laat ze ook in contact treden met klanten en andere stakeholders. Het Nieuwe Toezicht Houden focust op waardegericht toezicht houden (intern) en contact met je omgeving (extern).
3. Hun deskundigheid: geef zelf complimenten waar het goed gaat en laat je omgeving zien dat je toezichthouders goed zijn. Laat hun successen zien, en daarmee de jouwe.
4. Hun reputatie: laat de reacties van en over je toezichthouders zien. Anderen die vertellen hoe goed het hen is bevallen om contact met jouw RvT of RvC te hebben.
5. Hun persoonlijkheid: laat je toezichthouder zijn eigen stijl gebruiken en vertellen waar hij of zij voor staat. Stakeholders vertrouwen de organisatie pas als ze je toezichthouders ook als persoon leren kennen.
Ik wens ook jou veel succes om meer uit je toezichthouders te halen!
Heb jij ook tips aan andere bestuurders om meer uit je toezichthouder te halen? Ze zijn zeer welkom onderaan dit artikel!
De betrouwbaarheid van je toezichthouders en commissarissen groeit veel sneller als je omschakelt naar Het Nieuwe Toezicht Houden.