Zo stel je rake vragen voor de juiste dynamiek in de RvT

gastblogger-daphneDaphne Evers is gastblogger van De Erkende Toezichthouder en vertelt in deze reeks verhalen over haar belevenissen op haar leerwerkplek. Dit is haar laatste bijdrage over wat zij geleerd heeft als trainee in de RvT van SMO Helmond.

In de rol van toezichthouder ben je eigenlijk altijd op zoek naar het doel waarmee je vragen stelt. Zo kun je vragen stellen met als doel kennis te vergaren óf om iets te toetsen aan de strategie. En zijn er vragen om de bestuurder te behoeden voor bepaalde risico’s. Maar je kunt ook vragen stellen die raken en juist dieper gaan, vanuit een waarderende dynamiek.
Lukraak vragen stellen is dus niet echt een optie. Weten wat de RvT in zijn toezicht nodig heeft om waarde toe te voegen, d
át is van belang bij het stellen van je vraag. En om de bestuurder te inspireren.

Verschillende communicatiestijlen

In de verdiepingsmodule ‘De Juiste vragen stellen’, kreeg ik niet alleen inzicht in diverse  communicatiestijlen, maar leerde ik ook dat bij iedere stijl verschillende type vragen horen. Aan de hand van de communicatiestijl van je gesprekspartner leer je de juiste vragen te stellen, en het gesprek in te richten op een zodanige wijze dat je begrepen wordt.  Invoelen wie je tegenover je hebt en op verschillende manieren luisteren om uiteindelijk heldere communicatie te creëren in een RvT-vergadering, dat is wat je wilt! Soms geef je iemand in een gesprek ruimte, dan weer neem je zelf die ruimte in. Om dat goed te kunnen doen moet je wendbaar kunnen zijn in de vier communicatiestijlen.

Dynamiek en energie in een vergadering

Tijdens mijn traineeship had ik het geluk dat ik met mijn collega toezichthouder iedere vergadering een voor- en soms ook een nabespreking hield. Daardoor werd ik me al snel bewust van het belang van verschillende soorten vragen. Als trainee ben je snel geneigd om je in eerste instantie een beetje op de achtergrond te houden. Totdat mijn collega toezichthouder me eraan herinnerde dat ik juist in de RvT zit vanwege mijn waardevolle input. Mijn visie telt ook mee! Door bijvoorbeeld om verduidelijking te vragen, help je de RvT om niets over het hoofd te zien. Vragen stellen doe je immers niet alleen voor jezelf. Je kunt een dynamiek in gang zetten die zo belangrijk is. waarmee nieuwe vragen ontstaan in de RvT. Dat was echt een eyeopener! 

Een ander voorbeeld uit mijn traineeship is een onderwerp dat mij zorgen baart, en waar ik maar vragen over blijf stellen om het beter te begrijpen. Dat dit bij de bestuurder over kan  komen als een vorm van gebrek aan vertrouwen in haar beleidkeuzes. Terwijl het bij mij puur een onderbuikgevoel is, en wellicht een stukje onwetendheid. Gelukkig heeft de RvT-voorzitter dit al snel door en draait de energie van het gesprek om, door uit te zoomen. En door ‘rake vragen’ te stellen. Hij vraagt hoe de andere toezichthouders erin staan. Die simpele vraag brengt andere inzichten boven tafel, die mijn zorgen meteen wegnemen! 

Meters maken

Wat ik tijdens mijn traineeship leer, wordt in deze verdiepingsmodule bevestigd: de juiste vragen stellen is een kwestie van oefenen. Hierbij is het herkennen van communicatiestijlen de basis. De enige manier om dit in praktijk te brengen is door meters te maken, en dat doe ik dan ook volop! En als dat mag in een RvT waar de leden open en transparant met elkaar communiceren, evalueren en reflecteren, dan leer je pas écht ‘de juiste vragen te stellen!’ 

Merk jij ook dat jullie gesprekkken vragen om actief luisteren en dat andere vragen nodig zijn? Wil jij ook je vaardigheden op het gebied van vragen stellen verbeteren? Bekijk de vernieuwde verdiepingsmodule De juiste vragen stellen; het lijkt zo simpel’, waar we meer ruimte hebben gemaakt om te oefenen. Meteen inschrijven doe je hier.

Heb je vragen, bijvoorbeeld om de verdiepingsmodule in-company te volgen, stel ze gerust en neem contact op met Caroline Wijntjes.

Een gedachte over “Zo stel je rake vragen voor de juiste dynamiek in de RvT

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *