De grootste les die Ruben te Grotenhuis (34) tot nu toe uit de e-learning haalde? Dat doorvragen echt een kunst is. “Wat ik een eyeopener vond? Het belang van doorvragen voor een toezichthouder. Je doet het niet alleen omdat je iets interessant vindt, maar vooral om te toetsen of de ander het goed begrepen en afgewogen heeft.”
Die bewustwording gebruikt hij niet alleen in zijn zoektocht naar een toezichthoudende functie, maar ook in zijn dagelijkse werk als huisarts. “Als toezichthouder wil je het vertrouwen hebben dat de bestuurder de afweging goed heeft gemaakt. Dat principe kun je overal toepassen.”
Leren in eigen tempo
Ruben kiest bewust voor de zelfstudie van de basismodule Op weg naar nieuw toezicht. De keuze komt voort uit zijn drukke agenda én zijn behoefte om kennis op zijn eigen manier op te nemen. “Het bevalt goed en je eigen tempo is altijd handig. Je kunt het combineren met alle andere werkzaamheden die je hebt. Vaak als je scholing volgt, ben je toch twee of drie dagen continu bezig. Nu kan ik in mijn eigen tijd en tempo dingen doorlopen en makkelijk terugkijken.”
De e-learning biedt hem structuur en verdieping, precies wat hij zoekt in zijn oriëntatie op toezicht. “Ik ben aan het solliciteren, dus deze e-learning is een mooie eerste stap. Het is een kapstok om dingen aan op te hangen.”
Waarom toezicht?
Zijn interesse in toezicht ontstond niet zomaar. Vanuit zijn ervaring als huisarts en bestuurslid binnen de pensioensector ontdekte hij hoe waardevol betrokken toezicht kan zijn.
“Ik ben erachter gekomen hoe belangrijk het is om een betrokken toezichthouder te hebben. Vanuit mijn achtergrond wil ik op maatschappelijk en strategisch niveau bijdragen aan organisaties. Dat lijkt me een mooie volgende stap.”
Die betrokkenheid gaat bij Ruben verder dan een functie alleen. Hij gelooft sterk in de kracht van diversiteit. “Diversiteit maakt sterker. In bestuursfuncties, maar ook in toezichthoudende rollen. Je wil niet vijf heren in pak, maar juist mensen met verschillende achtergronden en generaties naast elkaar. Dat vond ik een mooie bevestiging in de basismodule Op weg naar nieuw toezicht.”
Theorie koppelen aan praktijk
Hoewel Ruben nog geen toezichthoudende functie vervult, vertaalt hij de opgedane kennis direct naar zijn dagelijkse werk. “Het belangrijkste wat ik nu heb voorgenomen, is meer bewust zijn van mijn rol. Vooral het verschil tussen besturen, toezicht houden en adviseren. Dat helpt om beter afstand te nemen en het geheel te overzien. Die balans is belangrijk.”
Zijn advies aan anderen die overwegen om zelfstandig met de e-learning te starten, is dan ook eenvoudig: doe het en pas het meteen toe. “Zorg dat je de dingen die je leert gelijk in de praktijk uitprobeert. Dat ervaar je direct wat voor impact dat heeft.”
De kracht van zelfstudie
Hoewel hij even twijfelde omdat groepsdynamiek hem ook aansprak, bleek zelfstudie voor dit moment precies wat hij nodig had. “Voor kennis en oriëntatie is e-learning heel handig om meer structuur te krijgen in de kennis die je al hebt. Als vervolgstap lijkt een scholing met groepsdynamiek me mooi, maar nu past dit beter.”
Zijn conclusie is helder: leren in eigen tempo gaf hem de ruimte om niet alleen kennis op te doen, maar ook te reflecteren. “Deze manier van leren past bij hoe ik dingen aanpak: zelfstandig, gestructureerd, maar met het oog op de praktijk. En dat is precies wat je als toezichthouder nodig hebt.”
Wil jij net als Ruben in je eigen tijd en op je eigen tempo jezelf verdiepen in het vak van toezicht houden? Schrijf je dan in voor de e-learning basismodule Op weg naar nieuw toezicht. Of neem bij vragen contact op met Caroline Wijntjes.