Archieven

Les 4: Voorbereiding online les

Les 4: Voorbereiding online les Twee dagen voor de online les ontvang je van ons via de mail een link waarmee je kunt inloggen in onze online lesomgeving van Microsoft Teams. Tevens ontvang je een deelnemerslijst, zodat je vooraf kunt zien wie je online gaat ontmoeten. Wat heb je nodig voor de online les? 1….
lees verder »

To access this content, you must purchase 09. Online verdiepingsmodule: Toezicht op maatschappelijke impact.

Les 3: Actie(f) als toezichthouder

Les 3: Actie(f) als toezichthouder A. Leerdoel Hoe je als toezichthouder of commissaris met je collega’s in de RvC waarde kunt toevoegen aan maatschappelijke impact, duurzaamheid en lange termijn waardecreatie. B. Theorie Met een eerste inzicht in de belangrijkste thema’s en de verankering (of het gebrek daaraan) van impact, duurzaamheid en waardecreatie begint het echte…
lees verder »

To access this content, you must purchase 09. Online verdiepingsmodule: Toezicht op maatschappelijke impact.

Les 2: Impact op organisatieniveau

Les 2: Impact op organisatieniveau A. Leerdoel Je verkent wat relevante uitdagingen in de sector en de onderneming zijn waarop je toezicht houdt. Vervolgens bepaal je in welke fase de onderneming staat op het gebied van maatschappelijke impact, en of de beoogde positieve impact op de maatschappij inderdaad wordt nagestreefd. B. Theorie Een scan van…
lees verder »

To access this content, you must purchase 09. Online verdiepingsmodule: Toezicht op maatschappelijke impact.

Inleiding en kennismaken

Inleiding en kennismaken Caroline Wijntjes en Marjolein Baghuis zijn een duurzame samenwerking aangegaan ten behoeve van goed bestuur en toezicht. Zij hebben een gezamenlijke missie: zorgen dat maatschappelijke impact, duurzaamheid en lange termijn waardecreatie standaard onderdeel gaat uitmaken van het gesprek in de Nederlandse boardroom en dat daarop beter toezicht wordt gehouden. De effecten zijn…
lees verder »

To access this content, you must purchase 09. Online verdiepingsmodule: Toezicht op maatschappelijke impact.

Les 1: Brede verkenning impact, duurzaamheid, maatschappelijke waarde

Les 1: Brede verkenning impact, duurzaamheid, maatschappelijke waarde A. Leerdoel Je leert de brede begrippen als impact, duurzaamheid en maatschappelijke waarde betekenis te geven voor jezelf. Bovendien zijn de gangbare definities en modellen, evenals de wetgeving op deze gebieden zeer relevant voor je toezichthouder. B. Theorie Waarom duurzaam ondernemen? De wereld waarin we nu leven…
lees verder »

To access this content, you must purchase 09. Online verdiepingsmodule: Toezicht op maatschappelijke impact.

Hoe te starten?

Hoe te starten? De lessen kennen een vaste structuur en zijn eenduidig van opzet: Ter voorbereiding voor de online les heb je de lessen 1 t/m 4 doorlopen. In les 4 zitten werkopdrachten die we in de online les behandelen. Hieronder lees je hoe iedere les in elkaar steekt, en vind je de online materialen…
lees verder »

To access this content, you must purchase 09. Online verdiepingsmodule: Toezicht op maatschappelijke impact.

Les 14: Derde online les

Les 14: Derde online les Vlak voor de online les ontvang je van ons via de mail een link waarmee je kunt inloggen in de online lesomgeving. Hoe ziet je laatste online les eruit? 1. Je kunt allereerst je vragen kwijt over de lesstof die behandeld is in les 10 t/m 13. Ter voorbereiding is…
lees verder »

Les 13: Voorbereiden van je sollicitatiegesprek

Les 13: Voorbereiden van je sollicitatiegesprek A. Leerdoel Hoe je tijdens het sollicitatiegesprek voor een toezichthoudende functie niet voor verrassingen komt te staan en de touwtjes zelf in handen houdt. En wanneer je wel of geen aanbod voor benoeming accepteert. B. Theorie Wil je benoemd worden in een commissariaat? Dan helpt het als je je…
lees verder »

Les 12: Curriculum Vitae en je sollicitatiebrief opstellen

Les 12: Curriculum Vitae en je sollicitatiebrief opstellen A. Leerdoel Je sollicitatiebrief en curriculum vitae (c.v.) inhoudelijk afstemmen op de functie van toezichthouder. B. Theorie Wat maakt een curriculum vitae anders voor een commissariaat? We gaan er in deze verdiepingsmodule vanuit dat je weet hoe je een sollicitatiebrief schrijft en hoe je een c.v. opstelt….
lees verder »

Les 11: Proactief zoeken naar vacatures

Les 11: Proactief zoeken naar vacatures A. Leerdoel Word de toezichthouder bij je droomcommissariaat door proactief te handelen en daarmee andere sollicitanten voor te zijn. B. Theorie Proactief handelen naar je droomcommissariaat Nu je de naam weet van je droomcommissariaat kun je je gaan focussen. Het is vaak zo dat je niet altijd precies weet…
lees verder »

Les 10: De contouren van jouw droomcommissariaat

Les 10: De contouren van jouw droomcommissariaat A. Leerdoel Weten welke eisen jij stelt aan een commissariaat, zodat je precies weet welke vacatures wel en niet bij je passen. B. Theorie Hoe je inzicht krijgt in de contouren van je droomcommissariaat Overzie opnieuw alle aspecten van je overzicht (mindmap) en pak de dwarsverbanden die naar…
lees verder »

Les 08: Je toegevoegde waarde als toezichthouder kunnen verwoorden in taal en op schrift

Les 08: Je toegevoegde waarde als toezichthouder kunnen verwoorden in taal en op schrift A. Leerdoel Je onderscheidend vermogen als toezichthouder op een aanspreekbare manier kunnen overbrengen aan een ander B. Theorie Wat ga je presenteren? Er zijn verschillende manieren om je toegevoegde waarde als toezichthouder te presenteren. Dat kan op schrift, in een (netwerk)gesprek…
lees verder »

Les 07: Inzicht in jouw relevante (bestuurlijke) ervaringen en beperkende gedachten

Les 07: Inzicht in jouw relevante (bestuurlijke) ervaringen en beperkende gedachten A. Leerdoel Leer jezelf (beter) kennen in het profiel van de toezichthouder 3.0. Welke (bestuurlijke) ervaring is relevant voor jouw droomcommissariaat, inclusief je beperkende gedachten. B. Theorie Velen denken dat je directeur en/of bestuurder bent of geweest moet zijn om de functie van toezichthouder…
lees verder »

Les 06: Je type gedrag en denkstijl benoemen

Les 06: Je type gedrag en denkstijl benoemen A. Leerdoel Leer jezelf (beter) kennen in het profiel van de toezichthouder 3.0. Je persoonlijkheid en waarden vormen de basis. Je gedragstype en denkstijl vloeien daaruit voort om het werk als toezichthouder 3.0 te (gaan) vervullen. B. Theorie Kies jouw gedragstype (Jung) en denkstijl (De Bono) Ieder…
lees verder »

Les 05: Je motivatie, persoonlijkheid en waarden als toezichthouder 3.0 benoemen

Les 05: Je motivatie, persoonlijkheid en waarden als toezichthouder 3.0 benoemen A. Leerdoel Leer jezelf (beter) kennen in het profiel van de toezichthouder 3.0. Je persoonlijkheid en waarden vormen de basis. Je motivatie is je drijfveer om het werk als toezichthouder te (gaan) vervullen. B. Theorie Je motivatie als toezichthouder benoemen Er is onderzoek* gedaan naar…
lees verder »

Les 04: Eerste online les

Les 04: Eerste online les Twee dagen voor de online les ontvang je van ons via de mail een link waarmee je kunt inloggen in onze online lesomgeving van Microsoft Teams. Tevens ontvang je een deelnemerslijst, zodat je vooraf kunt zien wie je online gaat ontmoeten. Wat heb je nodig voor de online les? 1….
lees verder »