Wat zou jij doen in deze casus?

Aan de hand van echte voorbeelden uit de praktijk, leer je het beste. Daarom behandelen we deze week een casus waarbij we je letterlijk vragen: wat zou jij als lid van een RvT doen? In onze academie dagen we mensen uit om te denken alsof ze die toezichthouder zijn. Dat nodigt uit tot nadenken, levert waardevolle discussies op en geeft ook nog eens nieuwe inzichten.

De casus:

rvtJe zit in de RvT-vergadering van een middelgrote stichting die veel scholen in het primair onderwijs vertegenwoordigt in plattelandsgemeenten. Voordat jullie van start gaan met de agenda vertelt de bestuurder opeens: “Er is een leerling die voor de zomervakantie groep 8 heeft afgerond. Deze inmiddels ex-leerling heeft een serieuze klacht ingediend over een van onze leerkrachten. Het betreft seksuele intimidatie.” Verder vertelt de bestuurder dat hij zowel de leerling als de leerkracht heeft gehoord. De leerling kan alles  goed verwoorden wat er volgens haar is voorgevallen. De leerkracht ontkent echter alles. Inmiddels heeft de leerling een rechtszaak gestart, die binnenkort voorkomt. 

Hoe pak jij dit als toezichthouder aan? Welke vragen stel jij? Wat doe je wel, maar ook wat doe je beslist niet? 

Om je een beetje op weg te helpen, hebben we een aantal denkrichtingen voor je: 

  1. Succes met de ontwikkeling, we horen graag de afloop. Houd ons tussentijds op de hoogte.
  2. Morgen sluit onze voorzitter RvT aan bij het overleg. Wij benaderen vanavond alvast de onderwijsinspectie.
  3. Flauwekul, die ex-leerlingen! Die denken tegenwoordig maar dat ze alles kunnen maken, bewijs het eerst maar eens.

Vraag maar raak!

Bovenstaande antwoorden zijn er om je een beetje op weg te helpen. Uiteraard zijn er veel meer acties die je kunt doen of vragen. Als je een idee hebt welke richting je uit wil in deze casus, kun je bedenken wat je allemaal wilt vragen. We geven je alvast een tipje van de sluier. Start met de vraag aan de bestuurder: ‘Hoe is het nu met jou?’

Zeker in het onderwijs van een middelgrote stichting staat de bestuurder er vaak alleen voor. Vanuit menselijk opzicht is het daarom fijn om eerst bij de bestuurder na te gaan hoe het met hem of haar is. Een situatie als deze geeft immers de nodige impact. Maar ook, is de bestuurder capabel genoeg om hiermee om te gaan? 

Welke vervolgvragen ga je stellen?

De kern van het vak van toezicht houden is de juiste vragen stellen. Wat zou jij als lid van deze RvT daarna willen vragen? Wil je weten hoe het is met de leerling en de leerkracht, of duik je meteen inhoudelijk in de zaak? 

Let er wel op dat je niet op de stoel van de bestuurder gaat zitten. Zeker met zo’n onderwerp als sociale veiligheid wil je de ontstane situatie wellicht zelf meehelpen oplossen. Het is echter niet de rol van de toezichthouder om uit te voeren. Die verantwoordelijkheid ligt bij de bestuurder. 

Wil jij de echte voorbeelden uit de praktijk in een groep bespreken? Om zo te ontdekken of het vak van toezicht houden iets voor jou is? Doe dan mee aan de Oriëntatieweek Is toezichthouder worden iets voor mij? Voor vragen neem contact op met Caroline Wijntjes.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *