Over wat sociale media voor je commissariaat kunnen betekenen
Er zijn genoeg toezichthouders en commissarissen die weerstand voelen om zichzelf en hun commissariaat te laten zien op sociale media, waarvan LinkedIn en Twitter. Waarom? De discussie gaat vaak over dat het alleen maar privacy- en concurrentiegevoelige informatie is wat je in de raad bespreekt.
Een andere reden die genoemd wordt door veel toezichthouders en commissarissen: Ik citeer*: “Commissarissen bestaan bij de gratie van integriteit en dus ook ethiek, toch…?”.
Een derde reden die je hoort is ‘uit principe’. Ik citeer weer: “Twitteren over een commissariaat vind ik niet kies. Informatie hoort aan eigen tafel dan wel via de geëigende kanalen te worden gecommuniceerd”. We worden zelfs gewaarschuwd! “Laat je er niet toe verleiden”!
Het beeld, dat je hebt van bijvoorbeeld Twitter, kan je ook in de weg zitten. Zo hoor je nog wel eens de reactie: “Ik hoef niet allemaal te weten wat jij overdag doet, dat je NU gaat lunchen bijvoorbeeld”. Zo worden vele redenen aangewezen om je als commissaris vooral niet op sociale media te laten zien!
Volgens mij is er helemaal geen discussie over dat je vertrouwelijke, privacy- en concurrentiegevoelige informatie naar buiten brengt. Dat wil niemand. Dus laten we het daar dan ook niet meer over hebben, maar over wat er wél kan.
*(citaten komen uit LinkedIn groep: Commissarissen Agenda. Dit naar aanleiding van mijn vraag: Twitter jij over je commissariaat?)
Want er zijn zeker ook zelfbewuste commissarissen en toezichthouders, die wél de toegevoegde waarde van sociale media voor jouw commissariaat zien. Die zien het als een kans om de vertrouwelijkheid achter de deuren van zich af te schudden: Ik citeer: “Als wij transparant willen zijn, moeten wij ons ook open durven opstellen”. En dat betekent ook dat jij zichtbaar wordt voor de mensen in en buiten de organisatie, zodat je rechtstreeks met je stakeholders kunt communiceren. Bovendien wordt oneigenlijke informatie tegenwoordig wel afgestraft. Op deze wijze versterk jij je onafhankelijkheid in de raad.
Maar ook de snelheid en het gemak waarmee je mensen ontmoet die er voor jou toe doen. Ik citeer weer: “De kracht van Twitter is de laagdrempeligheid en het gemak waarmee jij de hele wereld kan volgen en andersom”.
Of hoe het kan bijdragen aan reputatiemanagement, door openlijk achter je besluiten te staan en in specifieke situaties de raad van bestuur te steunen: Citaat: “De reputatie economie van de toekomst zal invloed hebben op alle niveaus. Ook bij toezicht en commissariaat”.
En natuurlijk komt de vraag naar boven: Hoe doe je dat? Citaat:”Uiteindelijk beslis je natuurlijk zelf wat je deelt”. Ik kan me voorstellen dat je dit doet binnen het huidige communicatiebeleid. En dat geldt hetzelfde voor integriteit en ethiek, die veranderen niet door een extra informatiekanaal. Ik citeer weer: “Dus vanuit integriteit en ethiek is voor mij geen verschil met de andere media die mij (en de rest van de samenleving) rechtstreeks bereiken”.
Toezichthouders en commissarissen van vandaag vinden zichzelf in het midden van een machtsverschuiving. En elke verandering gaat gepaard met weerstand. Dat is waarom we zo verschillend reageren. We zitten middenin een fundamentele overgang van het industriële naar het netwerktijdperk die samengaat met de groeiende invloed van digitalisering. Een interessant voorbeeld hiervan is de enorme opkomst en groeiende impact van social media. In het netwerktijdperk staan zaken als transparantie, wederkerigheid, publieke verantwoording, toegankelijkheid en verbondenheid centraal. Niet geheel toevallig kom je de meeste daarvan ook weer tegen in het profiel van commissaris 3.0. We hebben een nieuwe houding nodig om ons los te maken van het industriële tijdperk, van de hiërarchie. Toezichthouders krijgen steeds minder een positie ‘boven’ in de organisatie, maar komen juist midden in de organisatie te liggen!
Wil je weten welke impact social media op bedrijven heeft? Lees deze zomer de boeken van Menno Lantingh: Connect! en Iedereen CEO. En als je ervoor kiest om mee te bewegen, dan is de eerstvolgende stap dat je je deze nieuwe ontwikkelingen eigen maakt. Lees hiervoor het boek Get Social; online netwerken voor beginners van Jeanet Bathoorn.
Besef dat de sociale media ons vak van toezichthouders en commissarissen raken. Dat het grote impact heeft op de organisatie(s) waarop jij toezicht houdt, op je netwerken, op het voor elkaar krijgen van zaken. Ik zal nooit zeggen dat je mee moet doen. Wat ik wel tegen toezichthouders zeg, is dat je jezelf als toezichthouder én de organisatie waarop je toezicht houdt, tekort doet als je niet meedoet. Weten dat sociale media bestaan en daar een bewuste keuze in maken is prima. Wat levert ‘twitteren’ over je commissariaat je op? Je kunt naar mijn mening zichtbaarder, sneller en doeltreffender toezicht houden als je sociale media inzet naast je andere communicatiekanalen. Je krijgt wat je brengt en durf te delen!
“De succesvolste toezichthouders van de toekomst zijn
degenen die de moed hebben
zich open en transparant op te stellen”
Caroline Wijntjes van De Erkende Toezichthouder doorloopt zelf dit proces en kent inmiddels vele obstakels die je onderweg tegen kan komen. Die opgedane kennis en ervaring wil ik graag met je delen. Want waarover ‘twitter’ je dan als commissaris? En hoe zorg je ervoor dat sociale media voor je gaan werken? Volg mij dan op Twitter @CaroWijn.
Waardeer je dit artikel? Geef het door via LinkedIn of Twitter of geef een reactie hieronder.