De kern van effectief toezicht ligt in het vermogen van de toezichthouder om te beschikken over de juiste informatie. Met de opkomst van het nieuwe toezicht is het belang van doortastendheid en het stellen van de juiste vragen alleen maar toegenomen. Toezicht nieuwe stijl kenmerkt zich door een verhoogde interactie tussen bestuurders en toezichthouders. Waarbij samenwerking, reflectie en het fungeren als sparringpartner centraal staan. Daarnaast kent de toezichthouder een grotere adviserende rol, terwijl de controlerende taak is afgenomen. Niets nieuws onder de zon. Maar minder bekend is dat ook de aard van de gestelde vragen verschuift: van traditionele ‘controlevragen’ naar ‘waarderende’ vragen. En dat vereist nieuwe vaardigheden.
Essentiële vaardigheid
De juiste vragen stellen én je vragen op de juiste manier stellen, is misschien wel de belangrijkste vaardigheid van een toezichthouder nieuwe stijl. Tegelijkertijd blijkt het een van de lastigste. Doorvragen en daarbij rekening houden met je gesprekspartner, blijkt in de praktijk van het toezicht houden minder simpel dan je zou denken. Hoe zorg jij dat je het goede gesprek voert?
Wij zien regelmatig dat toezichthouders zich er onvoldoende bewust van zijn dat het proces start met jezelf uit te dagen om díe formatie boven tafel te krijgen, waar je naar op zoek bent. Je zoekt naar de juiste soort vragen en naar een manier om ze te stellen die als prettig wordt ervaren en niet als irritant. Tegelijkertijd blijf je graag zo dicht mogelijk bij je eigen natuurlijke manier van vragen stellen.
‘Elkaars communicatiestijlen kennen maakt het mogelijk die bewust in te zetten’
Oefenen met je eigen praktijksituatie
De Erkende Toezichthouder ondersteunt je bij het voeren van het goede gesprek en het constructief doorvragen daarin. Dat doen we onder meer in onze verdiepingsmodule ‘’. We gebruiken casussen van de deelnemers en doen rollenspellen. Zo zie je meteen hoe jouw vraag overkomt en wat het resultaat is. Er is dus direct reflectie op je gedrag. Ben je te diplomatiek, dan komt je vraag niet aan en krijg je niet wat je wilt. Ben je te direct, dan schiet de bestuurder in de weerstand en krijg je ook niet waar je naar op zoek bent.
Essentieel voor je toezicht: wendbaar zijn in je communicatie
Weten wat je eigen communicatiestijl is, die van anderen herkennen, weten wat de ander nodig heeft en kunnen schakelen van stijl, zijn vaardigheden die voor toezichthouders van groot belang zijn. Niet alleen individueel, maar ook voor de RvT als team. Zorg dus voor diversiteit. Elkaars communicatiestijlen kennen maakt het mogelijk die bewust in te zetten. Dat maakt je potentieel als RvT een stuk groter, waardoor je toezicht aan waarde wint!
‘Als informatie verzamelen je doel is, is het nodig om te communiceren op basis van gelijkwaardigheid’
Ken je rol en je effect
Je bent al lezend vast gaan nadenken over jouw manier van vragen stellen, of die effectief is en zo ja wanneer. Misschien schieten je al situaties te binnen waarbij je grote gebaren gebruikte, moeilijke woorden of expliciete taal? Dan sloeg je gesprekspartner waarschijnlijk dicht. Je verbale en non-verbale communicatie riepen een reactie op die jou niet verder hielp. Als informatie verzamelen je doel is, is het nodig om te communiceren op basis van gelijkwaardigheid. Het is een van de kenmerken van toezicht nieuwe stijl.
Effectiever vragen stellen
In de verdiepingsmodule leer je wat je eigen communicatiestijl is en wat de andere stijlen zijn en in welke situatie je welke stijl kunt toepassen voor het beste resultaat. Je oefent met vragen in verschillende praktijksituaties en merkt wanneer je vragen effectief zijn en wanneer niet. Je leert tevens hoe je je vraagtechnieken verrijkt, een reactie op jouw vraag interpreteert, hoe je op een sympathieke manier door kunt vragen en ook hoe je de communicatie binnen je RvT bespreekbaar maakt.
Meer weten over de verdiepingsmodule ‘De juiste vragen stellen; het lijkt zo simpel’?
Je kunt de vernieuwde volgen. Meteen inschrijven is ook mogelijk en doe je hier.