Wake up call duurzaamheid en waardecreatie in toezicht

Duurzaamheidsprincipes zijn tegenwoordig terug te vinden in alle aspecten van de samenleving. Iedere onderneming en iedere organisatie heeft ermee te maken. Daarmee is het onderdeel van het toezicht geworden én maakt het integraal onderdeel uit van het takenpakket van álle toezichthouders en commissarissen. Maar ben jij daarvoor al voldoende toegerust?

Duurzaamheid als doel of middel
De manier waarop bedrijven en organisaties omgaan met duurzaamheid verschilt. Sommige bedrijven zetten een bijdrage aan de maatschappij in als centraal thema bij het formuleren van de bedrijfsstrategie, anderen willen los van hun bedrijfsresultaat ook een maatschappelijke bijdrage leveren aan een concreet thema als het bestrijden van klimaatverandering. En weer anderen willen gewoon voldoen aan wet- en regelgeving of aan de duurzaamheidseisen van hun klanten. Hoe ga je daar als toezichthouder of commissaris mee om? 

Integraal onderdeel toezicht nieuwe stijl
Wat de invulling ook is, duurzaamheid en waardecreatie behoren inmiddels integraal onderdeel te zijn van iedere ondernemings- of organisatiefilosofie, en dat betekent voor een RvT of RvC dat je zelf moet schakelen van klassiek toezicht naar toezicht nieuwe stijl.

De Erkende Toezichthouder heeft daarom een verdiepingsmodule ‘Duurzaamheid en waardecreatie’ toegevoegd aan de Opleiding tot Toezichthouder Nieuwe Stijl. Daarmee krijgen toezichthouders en commissarissen makkelijk instrumenten in handen om hun eerste of volgende stap te zetten in hun toezicht op duurzaamheid en lange waardecreatie.

Duurzaamheid en de rol van commissaris
Het vaststellen van beleid op het gebied van duurzaamheid is de verantwoordelijkheid van de CEO, maar hoe houd je hierop effectief toezicht? En wat als je CEO of je collega commissaris hiervan de noodzaak (nog) niet inziet? Welke risico’s loopt de onderneming op dit gebied? Hoe zet je duurzaamheid op de agenda van de RvT of RvC? Al deze onderwerpen komen in deze verdiepingsmodule aan de orde.

Onderscheidend vermogen
Duidelijk is dat het streven naar alleen financieel gewin inmiddels niet meer maatschappelijk geaccepteerd is. Beurskoersen weerspiegelen niet meer alleen de winst(verwachting), maar ook de betrokkenheid bij milieu- en sociaal-maatschappelijke issues. Het onderscheidend vermogen van ondernemingen en organisaties wordt steeds meer mede bepaald door de maatschappelijke missie. Addertje onder het gras is daarbij het herkennen van window dressing: wel zeggen, maar niet doen. Ook daar besteedt de verdiepingsmodule aandacht aan.

Proactieve aanpak
De ervaring van De Erkende Toezichthouder is dat CEO’s en bestuurders nog wel eens terugschrikken voor het onderwerp duurzaamheid en waardecreatie. In de verdiepingsmodule komt aan de orde hoe je ook in dat geval het onderwerp op de agenda krijgt, én het goede gesprek aangaat. Bij een commissaris nieuwe stijl hoort tenslotte een proactieve aanpak! Daarbij doen we een beroep op je vermogen een visie te vormen, je creativiteit, doorzettingsvermogen en je vaardigheid op het gebied van kritisch en constructief doorvragen.

Stimulerende samenwerking
De Erkende Toezichthouder biedt deze verdiepingsmodule aan in samenwerking met Marjolein Baghuis van Change in Context. Marjolein ondersteunt bedrijven en organisaties bij hun duurzaamheidsstrategie en –communicatie. Zij beschikt over een brede ervaring in het bedrijfsleven en bij ngo’s, en over hoogwaardige inhoudelijke kennis over het onderwerp. Daarnaast is ze toezichthouder bij Bibliotheek Amstelland en voorzitter van de Kring Duurzaamheid bij alumnivereniging Nyenrode.
Caroline Wijntjes, Founder van De Erkende Toezichthouder en Marjolein vullen elkaar perfect aan, zodat toezichthouders en commissarissen uitstekend profiteren van deze stimulerende samenwerking. Dit heeft onder andere al geresulteerd in een prachtig e-book ‘Toezicht op duurzaamheid en waardecreatie’, dat onderdeel uitmaakt van deze verdiepingsmodule, maar ook los te bestellen is.

Meer informatie over de verdiepingsmodule ‘Duurzaamheid en waardecreatie’ vind je bij onze diensten, evenals data en locaties. Je kunt je ook meteen inschrijven.

Heb je vragen,
stel ze gerust en neem contact op
met Caroline Wijntjes.

Categorieën nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *