Hoe belangrijk is de klant voor de toezichthouder?

 

Een gesprek met een klant heeft een enorme potentie om je waarde als toezichthouder te laten zien.
Als je het gesprek goed voert, merkt de klant dat je hem goed begrijpt, is hij geraakt en wordt hij helemaal enthousiast!
Hij zal op deze wijze heel graag klant bij deze organisatie willen blijven, sterker nog: hij wordt misschien wel een ambassadeur!

Het probleem is echter dat veel toezichthouders en commissarissen veel te weinig van dit soort gesprekken voeren.
Je mag blij zijn als (een afvaardiging van) de RvT 1x per jaar bij een vergadering van bijvoorbeeld de cliëntenraad aanwezig is.
Toezichthouders verwachten nog te veel dat hun bestuurder de juiste informatie zal leveren.
Gesprekken met klanten vermijden veel toezichthouders eigenlijk het liefst. Ze vinden dit ‘not done’ of een taak voor de bestuurder!

Vanuit historie is deze relatie tussen RvT en bijvoorbeeld de cliënt(enraad) zo gegroeid.
Gelukkig zien de toezichthouders nieuwe stijl dat dit een onhoudbare situatie is, en vinden ze het noodzakelijk om ‘de werkvloer op te gaan’.
Zij beseffen dat toezicht houden inhoudt dat je in verbinding bent met de mensen in en om de organisatie, en niet alleen toeziet op de bestuurder maar op het complete besturingsproces.
Toch worstelen ze nog hoe ze dit het beste vorm en inhoud kunnen geven.

http://www.bdbcoaching.nl/wp-content/uploads/2012/05/verbinding.jpg

Daarom is het van belang te zorgen dat je regelmatig in dialoog blijft met de klant en bijvoorbeeld de cliëntenraad, zodat je binding houdt en vertrouwen opbouwt.
Weten welke vragen je kunt stellen aan de klant is dus voor iedere toezichthouder cruciaal, om de juiste besluiten in de RvT te nemen en de juiste adviezen te geven aan de bestuurder.

Hoe pak je dit precies aan? Dit is wat je gaat leren bij Op weg naar Nieuw Toezicht.

Je leert hoe je vanuit je rol als toezichthouder expliciet verbinding krijgt met de cliënt en bijvoorbeeld de cliëntenraad, zonder dat je daarmee op de stoel van de bestuurder gaat zitten.
Welke mogelijkheden heb je om de organisatie in te gaan en hoe doe je dat?
Hoe breng je informatie van de RvT helder voor het voetlicht van bijvoorbeeld de cliëntenraad?
Welke vragen stel je?
Bovendien krijg je ideeën hoe je ook de kwaliteit van de zorg, onderwijs, opvang, wonen of andere diensten erbij kunt betrekken.

Ik ben benieuwd naar jouw ideeën hoe je in contact bent met de klant als toezichthouder. Laat je reactie hieronder achter. Dank je wel!

 

Categorieën nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *