De online netwerkende commissaris

Herken je deze vragen tussen toezichthouders?
“Ik hoor als commissaris toch niet zélf te netwerken? Dat is de taak van de bestuurder!” zei onlangs een toezichthouder van een maatschappelijke organisatie. “Hoe zit het dan met het afnemende vertrouwen van de publieke opinie?” vroeg een ander. Tja, de eerste zag zijn reputatie razendsnel afbrokkelen. Er was namelijk naar buiten gekomen dat het aantal klanten heel snel daalde. 
“Maar we hebben als RvC altijd aandachtig geluisterd
, was het antwoord. “Bovendien staat onze rol vast, duidelijker kunnen we niet zijn! En we weten waarvoor we gaan, de resultaten zijn altijd goed geweest!”
Het zijn opmerkingen  en vragen van de oude generatie commissarissen die zich graag vrijblijvend en binnenskamers toeleggen op de financiën en de kwaliteit van diensten en producten.

Echter, zó herken je een commissaris van Het Nieuwe Toezicht Houden: “Ik hoor dat onze bestuurder bij die organisatie geen contacten heeft, die ik wel heb. Morgen zal ik dat contact  ‘ns leggen, zodat we ervan verzekerd zijn dat er verbinding is. Bovendien volgen we de reacties op Twitter en Facebook, en kunnen we als toezichthouders daar de uitspraken van onze bestuurder steunen”. Op deze wijze legt de RvC direct verantwoording af aan haar klanten op het moment dat zij het nodig hebben, en niet eenmalig in een jaarverslag als het de raad uitkomt. Er wordt zo empathisch en dus vanuit de ander geluisterd.
“Het zou goed zijn om in deze situatie van dalende klanten de toezichthouders uit de keten eens apart te spreken, gewoon met de benen op tafel”
. Deze moderne RvC werkt als een sparring-partner en hun rol kan per situatie verschillen. Bovendien staan de waarden, zoals klant- en medewerkerstevredenheid, duurzaamheid, geloofwaardigheid en het maatschappelijk (online) netwerken centraal.

Je vraagt je als toezichthouder regelmatig af hoe je beter kunt toezicht houden. En dat is niet altijd even makkelijk in een tijdperk waarin er een machtsverschuiving plaatsvindt van de hiërarchische structuren naar netwerkorganisaties, die samengaat met de groeiende invloed van de digitalisering.

Deze online netwerken zijn een manifestatie van die nieuwe structuur. Hierin staan transparantie, publieke verantwoording, toegankelijkheid en verbondenheid centraal.
Je komt als toezichthouder dan ook steeds minder terecht in een positie ‘boven’  de organisatie, maar juist middenin de (netwerk)organisatie. En de vraag is: Hoe houd je dan nog steeds goed toezicht?

Wat je nodig hebt om als toezichthouder mee te bewegen met deze ontwikkeling is, door middel van zelf- en teamreflectie, te komen tot de volgende 3 stappen :
1. openstaan voor vroege signalen uit de omgeving (stakeholdervalue), daarvoor moet je weten waar je voor staat als RvT (en dus niet: waar gaan we voor!)
2. verbinding maken met de stakeholders en de dialoog aangaan via (online) netwerken. Het laatste jaar hebben enkele duizenden (aankomende) toezichthouders zich bij LinkedIn met elkaar verbonden via specifieke commissarissengroepen, groepen voor een specifieke sector of voor degenen die een nieuw commissariaat zoeken. Maar ook op Twitter zie je ze steeds meer.
3. een geloofwaardige en betrouwbare boodschap formuleren die aansluit bij het belang van de ontvangers (‘framing’). Het is erg belangrijk voor je als toezichthouder om stil te staan bij de frames die (on)bewust in je boodschap verwerkt zitten.

Alle reden dus om te leren hoe je deze 3 stappen daadwerkelijk kunt implementeren. Ze zijn door De Erkende Toezichthouder specifiek vertaald naar onder andere het krijgen van het juiste commissariaat. Veel van de nieuwe generatie (aankomende) toezichthouders zijn al vertrouwd met het online netwerken, maar hebben moeite met het vinden van het juiste commissariaat.

Ik krijg geregeld de vraag voorgelegd of ik kan helpen om dat felbegeerde commissariaat te krijgen. Daarom heb ik besloten dit groepsgewijs te gaan organiseren, waarin het gebruik maken van elkaars (online) netwerk een extra groot voordeel is.
Wil jij je ook ontwikkelen tot een nieuwe toezichthouder én ben je op zoek naar het juiste commissariaat dat bij je past? Doe dan mee aan mijn programma Met gemak het juiste commissariaat krijgen.

Je leert er hoe je onder andere via online netwerken je ‘droom’ commissariaat krijgt en wordt daarin begeleid. Zo vind je met gemak een commissariaat door te weten waar je voor staat als (aankomend) toezichthouder, door de dialoog aan te gaan op de juiste social mediaplekken, en te weten welke vragen belangrijk zijn in het sollicitatiegesprek. Zo krijg jij een grote voorsprong op je concurrenten!

Wat zijn jouw ervaringen met online netwerken als commissaris? Heb jij bijvoorbeeld een commissariaat gekregen via online contacten? Dat lees ik graag hieronder in je reactie of op Twitter @CaroWijn.

 

Categorieën nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *