4 Manieren om als toezichthouder feedback te krijgen, zonder erom te vragen

Succesvolle toezichthouders hebben over het algemeen twee echte problemen met feedback.
Het ene probleem is dat ze geen feedback willen horen, en het andere probleem is
dat anderen deze succesvolle toezichthouders geen feedback willen geven.
Want succesvolle toezichthouders accepteren feedback alleen als dit past in hun zelfbeeld, en wijzen het af wanneer dat niet het geval is.
Natuurlijk is het niet leuk om negatieve feedback te horen. Anderen ‘bewijzen’ immers dat ze het mis hebben. Succesvolle toezichthouders kunnen dan zeer defensief reageren, of ze nu gelijk hebben of niet. Maar vooral als ze niet gelijk hebben!
Ze gaan soms zo ver dat als ze je mening vragen, en je die dan geeft, je een kritisch oordeel krijgt over de kwaliteit van je advies. Eerst help je ze, om vervolgens ruzie met je te maken!

Feedback vertelt je echter waar je staat. Met oprechte, zinvolle feedback boek je resultaat en kun je zien of je groeit. Als je succesvol wilt zijn of blijven, is feedback een voorwaarde voor persoonlijke groei . Het kan je de ogen doen openen: want wat bij anderen bekend is over jou, kan bij jezelf onbekend zijn. “Aha”, denk je dan. Je kunt overrompeld worden door hoe anderen je werkelijk zien, en kun je de ‘waarheid’ over jezelf ontdekken. Soms doet dat zeer, maar het is wel instructief.
Dus als je feedback vraagt, ventileer je mening dan niet, maar zeg eenvoudigweg “Dank je wel”.

Zelf had ik jaren geleden ook zo’n aha-‘erlebnis’ moment. Voordat ik mijn eigen bedrijf begon, dacht ik te starten met een leuke lijnfunctie in een nieuw opgerichte organisatie. Ik voelde al snel dat ik mijn draai niet kon vinden, er was iets aan de hand met deze organisatie waar ik de vinger niet op kon leggen.
Ik was net een paar weken geleden begonnen, toen de voorzitter van de RvT tegen me zei:”Gut ja, je hebt gelijk. Over een strategie hebben we nog niet nagedacht. Vind je dan dat we dat eigenlijk een jaar geleden al hadden moeten doen?”
Indirect raakte hij voor mij de kern met deze vraag, en opende dat mijn ogen: de dynamiek in deze overheidsorganisatie was een heel andere dan de mijne!
Jaren geleden had ik al eens bij de overheid gewerkt, maar ik was deze bedrijfscultuur inmiddels ontgroeit en wilde sneller kunnen schakelen in het belang van de klant. Er was niets mis met deze organisatie, maar ik paste er niet in!

Hoe komt het dat bij succesvolle mensen de feedback meestal niet aankomt? Juist succesvolle mensen hebben een rooskleurig beeld van zichzelf.
Onderzoek toont namelijk aan dat 95% van de leden van de succesvolste groepen gelooft dat ze bij de beste helft horen. Terwijl dit statistisch gezien natuurlijk helemaal niet kan, is het psychologisch de realiteit.
Anderen hebben meestal een accuratere kijk op jou, dan dat je dat van jezelf hebt. Het is de kunst om te zien wat anderen weten. Als je pas op de plaats kunt maken, luisteren en nadenken over wat anderen in je zien, krijg je daarmee een geweldige kans!

Succesvolle toezichthouders doen er goed aan wél om feedback te vragen. Maar je kunt ook feedback krijgen zonder dat je daarom hoeft te vragen. Ongelooflijk, maar waar! Het is net zo zinvol als wanneer anderen het recht in je gezicht zeggen.
Ik zal je verklappen hoe je dat kunt doen. Het is eigenlijk heel erg eenvoudig, maar de meesten gebruiken het niet. Het komt veelvuldig voor, dus je kunt snel de patronen herkennen die je alles vertellen wat je moet weten. Elke vergadering geven collega toezichthouders je feedback, door middel van oogcontact, lichaamstaal en hoe snel ze op je reageren.

Hier volgen 4 manieren om als toezichthouder feedback te krijgen, zonder erom te vragen.
1. Maak een lijst van terloopse opmerkingen die collega toezichthouders van je maken voor, tijdens en na vergaderingen en die je interessant vindt. Want meestal observeer je met een bepaalde bedoeling of oordeel. Schrijf alles op wat met jouw gedrag te maken heeft, en herhaal dit eventueel bij volgende vergaderingen. Het mooiste is dat deze opmerkingen oprecht zijn en eerlijk. Bekijk de positieve en negatieve opmerkingen. Als je naar de negatieve kijkt komt er misschien een patroon uit.

Een voorbeeld: Ik coachte laatst een toezichthouder die terugkwam met de meest voorkomende opmerking op zijn lijst. “Ja, dat zei je al”. In feite zeiden de collega toezichthouders: “Ik heb je echt wel gehoord”, wat aangaf dat ze het vervelend vonden dat hij steeds hetzelfde stokpaardje bereed.

2. Doe alsof je in de vergadering naar een stomme film zit te kijken en zet het geluid uit. Je wordt hierdoor gevoeliger naar het gedrag van je collega’s. Je ziet hoe ze zich fysiek manoeuvreren en zich richten op de dominante figuur in de vergadering. Tegenstanders in discussies worden zo afgekapt met hand- en armgebaren.
Kijk hoe je collega’s met jou omgaan. Luisteren ze naar je, of maken ze juist oogcontact met de buurman als je aan het woord bent. Proberen ze indruk op je te maken of zijn ze zich nauwelijks van je bewust? Als de signalen eerder negatief dan positief zijn, zegt dat nog niet direct iets over je tekortkoming, maar weet dat je kunt beginnen met de vraag “Hoe kan ik het beter doen?”

Een voorbeeld: Zorg dat je als eerste in de vergaderruimte bent. Kijk hoe je collega toezichthouders op je reageren. Uit hun gedrag kun je opmerken hoe ze over je denken. Die ene gaat glimlachen als hij je ziet, en gaat naast je zitten. De ander merkt je nauwelijks op, en gaat aan de overkant zitten. Let op hoe ze stuk voor stuk op je reageren. Als de meeste mensen zich van je afwenden, is dat een verontrustend patroon dat als een harde waarheid kan aankomen.

3. Doe de volgende oefening, waarbij je een zin moet afmaken. Kies iets uit waar je beter in wilt worden, en zeg daarna het voordeel dat jij, en de organisatie waarvan je toezichthouder bent, ervan zult hebben. Je herhaalt het steeds, totdat je geen voordeel meer kunt benoemen. Psycholoog Nathaniel Brandon paste deze techniek vaak toe.

Een voorbeeld:
“Als ik de zaken beter communiceer in de RvT, krijgt de organisatie meer maatschappelijk draagvlak”.
“Als ik de zaken beter communiceer in de RvT, krijgen we een beter teamgevoel onderling”.
“Als ik de zaken beter communiceer in de RvT, gaat iedereen zijn vak leuker vinden”.
“Als ik de zaken beter communiceer in de RvT, word ik een betere toezichthouder”.

Het lijkt misschien een gekke achterwaartse manier om jezelf goede feedback te geven. Maar het werkt wel! Naarmate je er dieper induikt merk je dat je antwoorden minder correct en meer persoonlijk worden.

4. Luister naar je eigen opschepperij. Vaak blijkt dat waar je over opschept meestal je zwakke kant is. Een klein voorbeeld: “Op mij kun je rekenen, ik ben altijd op tijd”. Terwijl je weet dat je meestal te laat de vergadering binnenstapt.
Datzelfde geldt voor de geringschattende opmerkingen over jezelf. En reageer je naar een collega toe die afscheid neemt: “Ik ben niet goed in mensen bedanken, maar…….”. Uit je commentaar blijkt wel degelijk dat je goed bent in afscheid nemen.
Je probeert hiermee een voorsprong te hebben op je collega’s, en daar is op zich niets mis mee. De geringschattende opmerkingen kunnen echter oprechte feedback momenten zijn voor jezelf. Het kan inderdaad zo zijn dat je niet gelooft in het bedanken van mensen. Maar het kan ook een waarheid bevatten die je aan jezelf nog niet wilt toegeven: je kunt gewoon niet goed bedanken.


Feedback vertelt je wat je moet veranderen, maar niet hoe je dat het beste kunt doen. Dát kun je leren in de coachingsprogramma’s bij De Erkende Toezichthouder!

Ik ben benieuwd of jij ook tips hebt voor andere toezichthouders, hoe je met feedback krijgen zonder te vragen om gaat. Laat het me weten via een reactie hieronder. Dank je wel!

 

Categorieën nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *